Tuesday, October 25, 2011

teman vs sahabat?

betul?
kau yang aku tunggu selama ini?
mungkin,
kau memang teman yang aku nanti.
tapi,
kau juga yang bikin hati menjadi rusuh.


ya!
kau bagai api.
dikala jauh,kaulah penerang.
dikala dekat, kaulah penentang.


kau pernah menjadi raja di hati.
dan tentulah aku si pengikut setia.
kini kau pergi jauh tanpa kesan.
meninggalkan aku terkapai sendirian.


kau lupa janji yang pernah kau tabur?
janji yang kita akan terus mempercayai?


hei.
bukan kau orangnya.
dan bukan aku penyebabnya.
kau dan aku serba kontang.
hanya nampak pada penutup,
bukan dicungkil dari dasar.


ah.
tiada guna saling bertelingkah.
kau dan aku sama-sama rugi
malah bahu kiri yang kian rebeh.


kutunggu kini peluang berdamai
yang pasti telah lama aku nantikan.
kupohon seikhlas hati duhai teman.
jika bukan dikala hayat masih dibadan,
dan dikala mata masih bisa menatap,
maka,
iringi aku temui Tuhanku
dengan kalungan doamu
dan bukan air mata kesalmu.


-shazashamsudin 1248am  25oct_

0 comments:

Post a Comment