Saturday, February 19, 2011

ya atau tidak?

asalamualaikum wbt.
korang semua mesti selalu hang out dengan rakan2, kawan2, dan juga pasangan masing2.miiiaaaw!pasangan ye.hah.pasangan.nak stori sikit.actually dah lama dah orang duk sebut tentang hal ni.yes!!pasangan.kenapa.pasangan yang BELUM berkahwin TANPA segan silu duk pegang2 tangan lah. duk sibuk betulkan rambut awek lah, kalau kau pakai tudung kan tak payah susa2 nak betulkan rambut and so on lah.masing2 pandai fikir kan. actually benda yang aku sebut ni ok lah skit dari apa yang aku pernah nampak.kalau korang nampak confirm korang akan eyyyyyyyyyyyyyyyeeeeeeewwwwwwwwwwwwwwww!!!! ya Allah.macam beruk.hah.dah2.aku nak kembali ke pangkal jalan yakni tujuan asal entry ni.

ok.entry ni ekceli pasal peminta sedekah.yup2!!mesti korang pernah rasa kan.korang tengah makan, dorang datang hulur tangan ke, hulur bekas kosong ke. itu ok.boleh lah diterima oleh kepala otak aku ni. yang tak tahannye, orang yang tolong bawak insan2 ni orang yang pada pandangan mata aku berkemampuan dan sihat. tak buta, sempurna fizikal.tapi kenapa tenaga dorang tu digunakan untuk kononnya MEMBANTU orang2 buta ni berjalan untuk mintak sedekah??kenapa dorang tak guna tenaga dorang tu untuk buat kuih ke then jual samasama dengan orang yang buta tu.

ermm.bukan nak kata aku tak kesian,tapi entahlah.tak tahu nak cakap. ade pulak tu yang pura2 mintak sedekah.bila duit dah dapat bukan nya guna untuk keperluan diri.tapi pergi berjudi, amik dadah.sebab segelintir yang macam ni lah yang menyebabkan sesetengah insan yang berkemampuan kat malaysia ni kurang yakin dengan golongan2 ni. kesian dekat dorang yang betul2 susah tu.tapi, rakyat malaysia ni mostly sangat prihatin.tetap dihulur duit walau hanya 20sen.sama2lah kita fikirkan dan renungkan.

last but not least, tangan yang memberi lebih mulia daripada tangan yang menerima.

Dari Abu Said al-Khudri r.a, dari Nabi S.A.W, baginda telah bersabda yang maksudnya: “Mana-mana orang mukmin yang memberi makan kepada seorang mukmin semasa ia lapar, nescaya Allah memberi makan kepadanya pada hari kiamat dari buah-buahan Syurga; dan mana-mana orang mukmin yang memberi minum kepada seorang mukmin semasa ia dahaga, nescaya Allah memberi minum kepadanya pada hari kiamat dari minuman syurga yang tersimpan dengan sebaik-baiknya; dan mana-mana orang mukmin yang memberi pakai kepada seorang mukmin semasa ia memerlukan pakaian, nescaya Allah memberi pakaian kepadanya dari pakaian syurga”. (at-Tirmidzi)

0 comments:

Post a Comment